Het doel van de Ideefase is het omzetten van de gevonden informatie tot oplossingen. Deze oplossingen hebben we geclusterd in een morfologische kaart. Na hier de beste oplossingen uit te hebben gekozen zijn we spuugmodelletjes gaan maken. Deze hebben we gepresenteerd aan onze begeleider en toen hebben we 3 integrale ideeën uitgekozen die we verder uit gaan werken in de conceptfase.
Taak:
Tijdens de Ideefase zijn we begonnen met uitwerken en schetsen van de deelvragen. Ik heb hiervoor 20 A3vellen vol met oplossingen gemaakt. Als groep hebben we vervolgens de morfologische kaart en daarna bijpassende integrale ideeën gemaakt. Hiervan heb ik 2 integrale ideeën uitgewerkt; de Weekendtas en de Opklapkar. Ook heb ik de vertaling van het onderzoek en de ontwerpvisie naar de integrale ideeën uitgewerkt.
Activiteit:
We zijn begonnen met het uitwerken van de deelvragen en hebben hiervoor oplossingen geschetst. Na de vertaling van de ontwerpvisie te hebben gemaakt, zijn we bezig geweest met het opstellen van een morfologische kaart waaruit we integrale ideeën konden maken. Nadat elk integraal idee uitgewerkt was hebben we hiervan spuugmodelletjes gemaakt en hebben we deze gepresenteerd aan onze begeleider. Na een wegingsmatrix gemaakt te hebben, konden we 3 modellen uit kiezen die we verder uit gaan werken tot concept.
Resultaat:
Van onze medestudenten kregen we te horen dat we erg leuke en creatieve oplossingen hadden verzonnen. Ook onze ontwerpbegeleider was erg tevreden. Hij vond dat we het goed uit hadden gewerkt, maar dat we nog wel wat details misten van bijvoorbeeld het bevestigen. Ook kregen we tips om goed na te denken over de opbergvakken in de ontwerpen, deze gebruikte niet al de ruimte dus zorgde voor verlies. Naast dit passen we ook de Babydrager aan. De beentjes van het kind staken wel mooi uit, maar dit was niet effectief gezien het ruimtegebrek. Zodra je de ruimte rond de beentjes opvult heb je meteen wat meer opslagcapaciteit.
Reflectie:
Specifiek;
Deze fase is kwa prestaties en onderlinge communicatie eigenlijk alles wel goed gegaan. Mijn verbeterdoel is dan ook niet iets wat hier bij hoort, maar meer een algemeen gedragsverbeterdoel. Tijdens de Ideefase zijn we erg creatief bezig geweest. Deze creativiteit ging gepaard met gezelligheid. Deze gezelligheid is na een tijdje omgeslagen tot kinderachtig gedrag. Dit gedrag werd gelukkig maar door een paar personen uit de klas getoond, wel vervelend was dat de rest hier last van had.
Meetbaar;
Een volgende keer als er iets degelijks kinderachtigs gebeurd in de klas zal ik dit meteen bespreken met de betreffende persoon. Het begint met iets kleins, maar dit loopt vaak uit tot grotere acties die weer gevolgen hebben.
Aanvaardbaar;
Als ik mij hier aan hou en mijn klasgenoten kan corrigeren bij ongewenst gedrag help ik de hiërarchie ik de klas op een fijn niveau te houden. De productiviteit zal dus goed zijn en dat is positief voor heel de klas.
Realistisch;
Dit doel is haalbaar als we als klas elkaar corrigeren op elkaars gedrag. Dit begint te eerste bij jezelf en daarna kan je de rest hier mee helpen. We moeten het wel gezellig houden, maar ook professioneel.
Tijdgebonden;
Na de toelichting van meneer Mouw en verschillende andere leraren wil ik dit eigenlijk al veranderd hebben. Met ingang van de nieuwe fase zal ik hier erg op gaan letten en hoop ik het doel te bereiken.
Toepassing:
In het bedrijfsleven is het belangrijk dat je sociaal bent, maar ook professioneel. Kinderachtigheid wordt hier zeker niet op prijs gesteld. Als ik gezellig ben, maar toch goed en professioneel werk lever, zal dit erg gewaardeerd worden. Zo kan je hoger op komen en zal dit dus ten voordele zijn voor in het latere bedrijfsleven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten